Online marketing klinkt soms als een ingewikkelde wereld vol vaktermen, afkortingen en Engelse woorden. Begrippen zoals CTR, SEO, CPC, funnel… je ziet ze overal voorbij komen. Maar wat betekenen ze nou eigenlijk?
Dat dacht ik vroeger ook, voordat ik begon als online marketeer. Daarom ben ik teruggegaan naar de basis. Zodat iedereen die wil starten of simpelweg marketing beter wil begrijpen, precies weet wat al de meest gebruikte online marketing termen betekent.
Geen gedoe, gewoon helder. Zelfs als je geen ervaring hebt met marketing.
Dit zijn de termen die ik het meest gebruik in mijn werk en als zzp’er.
SEO (Search Engine Optimization)
SEO, oftewel Search Engine Optimization (in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie), is het verbeteren van je website met als doel om hogere positie te behalen op de zoekmachines o.a; google, bing, yahoo, op bepaalde zoektermen die relevant zijn voor jou.
SEA (Search Engine Advertising)
SEA, de afkorting van Search Engine Advertising, betekent adverteren in zoekmachines zoals Google. Bedrijven zetten SEA in om meer klanten aan te trekken, producten te promoten, extra verkeer naar hun website te sturen of om hun merkbekendheid te vergroten.
SEM (Search Engine Marketing)
SEM staat voor Search Engine Marketing, of in het Nederlands: zoekmachinemarketing. Het is de overkoepelende term voor alle online marketingactiviteiten die gericht zijn op beter zichtbaar worden in zoekmachines. SEO (gratis vindbaarheid) en SEA (betaalde advertenties) vallen hier allebei onder.
SERP (Search Engine Results Page)
SERP is de afkorting voor Search Engine Results Page – oftewel de pagina met zoekresultaten die je te zien krijgt nadat je iets opzoekt in o.a Google, Bing of andere zoekmachines. Je typt bijvoorbeeld “beste koffiemachine 2025” in op Google. De pagina die je dan ziet, met advertenties, websites en vaak ook afbeeldingen of veelgestelde vragen, is de SERP.
Traffic
Traffic is het aantal bezoekers dat op je website komt.
Paid traffic
Mensen die via een betaalde advertentie (zoals Google Ads) op je site komen.
Organic traffic
Bezoekers die op je site komen via gratis (niet-betaalde) zoekresultaten.
PPC (Pay-Per-Click)
PPC staat voor Pay-Per-Click. Dit is een advertentiemodel waarbij je alleen betaalt als iemand op je advertentie klikt.
Impressions
Een impressie telt elke keer dat jouw advertentie of website zichtbaar is in de zoekresultaten. Dus als er 1.000 mensen jouw website hebben gezien op Google SERP dan is jouw impressie ook 1.000. Ook als niemand erop klikt.
CPC (Cost Per Click)
CPC is het bedrag dat je betaalt, elke keer dat iemand op je advertentie klikt. Stel, je advertentie wordt 500 keer getoond. 10 mensen klikken en je betaalt €1 per klik. Je totale kosten zijn dan €10 en je CPC is dan 1 euro.
CPM (Cost Per Mille)
CPM staat voor “cost per mille” en betekent: de kosten om je advertentie 1.000 keer te laten zien. “Mille” is Latijn voor duizend. Stel: Als de CPM €5 is, dan betaal je €5 om je advertentie 1.000 keer te tonen – of mensen nu klikken of niet. Let op: Je betaalt niet per klik, maar puur voor het aantal keren dat je advertentie te zien is.
AVG CPC (Gemiddelde CPC)
Het gemiddelde bedrag dat je betaalt per klik over een bepaalde periode.
Conversion
Conversie (of in het Nederlands: conversie) betekent dat iemand iets doet op je website wat jij graag wilt. Denk aan een aankoop, een formulier invullen, een afspraak maken of bellen. Voorbeeld, iemand klikt op je advertentie en:
- doet een bestelling
- vult zijn gegevens in
- maakt een afspraak
- neemt contact op
Dat is een conversie.
Het laat zien dat je marketing werkt, omdat je bezoeker niet alleen kijkt, maar ook echt actie onderneemt.
Conv. Rate (Conversieratio)
De conversieratio (conversion rate) is het percentage mensen dat een actie uitvoert, zoals iets kopen of een formulier invullen, nadat ze op je advertentie hebben geklikt.
Stel: 100 mensen klikken op je advertentie en 3 daarvan kopen jouw product. Dan is je conversieratio (3 gedeeld door 100) x 100 = 3%.
Je conversieratio is in dit geval dus 3%.
CPA (Cost Per Acquisition)
CPA is het bedrag dat je betaalt om één klant of conversie binnen te halen.
Voorbeeld:
Je geeft €100 uit aan advertenties en krijgt 5 klanten. Dan is je CPA €20 per klant.
Waarom belangrijk?
CPA laat zien hoeveel het je kost om resultaat te behalen. Hoe lager je CPA, hoe efficiënter je campagne.
Let op: CPA is dus niet wat je per klik betaalt, maar wat je uiteindelijk betaalt per actie, zoals een aankoop of ingevuld formulier.
CTR (Click-Through Rate)
CTR is het percentage van de mensen die je advertentie ziet en er ook op klikt. Dus stel nou je hebt 1000 impressies en 10 mensen klikken op je advertentie dan is je CTR (10/1000)*100= 1%.
Call to Action (CTA)
Call to action is een oproep tot actie, zoals “Bestel nu” of “Vraag gratis offerte aan”.
Landing Page
Landing page is de pagina waar iemand terechtkomt nadat hij op je advertentie heeft geklikt.
Campaign
Een campagne is de op één na hoogste niveau na account in Google Ads. Hier bepaal je het doel, budget, type advertenties (bijv. zoek, display of video) en welke doelgroep je wilt bereiken. Elke campagne kun je vervolgens opdelen in advertentiegroepen en het zorgt voor structuur in je advertenties en maakt het makkelijker om te meten wat wel of niet werkt.
Advertentiegroep (Ad Group)
Adgroup is een verzameling van advertenties binnen één campagne, vaak met hetzelfde onderwerp.
Voorbeeld:
Je hebt een campagne voor een kledingwinkel. Dan kun je per productgroep een aparte ad group maken:
- Eén voor schoenen
- Eén voor jassen
- Eén voor t-shirts
Elke ad group bevat eigen zoekwoorden en advertenties die passen bij dat specifieke onderwerp.
Zo houd je alles overzichtelijk en je advertenties sluiten beter aan bij wat mensen zoeken.
ROI (Return On Investment)
ROI betekent: hoeveel winst je maakt vergeleken met wat je hebt geïnvesteerd. Het laat zien of je investering (bijvoorbeeld in advertenties) je iets heeft opgeleverd.
Voorbeeld:
Je geeft €100 uit aan advertenties en je verdient er €300 mee. Dan is je winst €200.
De berekening:
(€300 – €100) / €100 × 100 = 200% ROI
Met ROI weet je of je marketing campagne winstgevend is. Hoe hoger je ROI, hoe beter je investering heeft gewerkt.
SEO Title
Een SEO titel is de titel van je webpagina zoals die wordt weergegeven in Google. Het is het eerste wat mensen zien in de zoekresultaten.
Meta Description
Een meta description is het korte stukje tekst dat je onder je SEO-titel ziet in de zoekresultaten van Google. Het vertelt kort waar je pagina over gaat.
Schema Markup
Schema markup is een stukje extra code op je website dat aan zoekmachines uitlegt wat er op je pagina staat. Kort gezegd: Schema helpt Google jou beter te begrijpen — én laat je er beter uitzien in de zoekresultaten.
Zoekvolume (Search Volume)
Zoekvolume geeft aan hoe vaak een bepaald zoekwoord gemiddeld per maand wordt opgezocht in zoekmachines. Hoe hoger het zoekvolume, hoe meer mensen ernaar zoeken. Dus hoe groter de kans op bezoekers als jij op dat woord gevonden wordt.
Bid
Bid is het bedrag dat je biedt om bovenaan te staan in een advertentieveiling.
Ad Rank
Ad Rank bepaalt op welke positie jouw advertentie wordt getoond in Google. Hoe hoger je Ad Rank, hoe hoger je advertentie komt te staan. Een hoge Ad Rank zorgt ervoor dat je meer opvalt, meer klikken krijgt en vaak minder betaalt per klik.
Ad Extension
Ad extensions zijn extra info die je kunt toevoegen aan je advertentie, zoals telefoonnummer of linkjes.
Biedstrategie (In het engels, Bid Strategy)
Een bid strategy is de manier waarop je bepaalt hoeveel je betaalt voor een klik op je advertentie. Je kunt dit handmatig doen of Google automatisch laten bieden.
- Handmatig bieden – Jij bepaalt zelf het maximale bod per klik.
- Slim bieden (Smart Bidding) – Google bepaalt automatisch het bod, op basis van wat de grootste kans op een conversie geeft.
Met de juiste biedstrategie haal je meer resultaat uit je budget en voorkom je dat je te veel betaalt per klik.
Zoekwoord (Keyword)
Een zoekwoord is het woord of de zin die iemand in Google intypt als die ergens naar op zoek is. Voor bedrijven is het slim om te adverteren op zoekwoorden waarop je graag gevonden wilt worden. Hoe beter jouw zoekwoord past bij wat mensen intypen, hoe groter de kans dat ze op jouw website klikken.
Negatieve zoekwoorden (Negative Keywords)
Negatieve zoekwoorden zijn woorden waarop je niet gevonden wilt worden met je advertentie. Je kan negatieve zoektermen uitsluiten van je campagne. Zo voorkom je irrelevante kliks en verspil je niet je google ads budget.
Kwaliteits score (Quality Score)
Kwaliteitsscore is een cijfer van 1 tot 10 dat Google geeft aan je advertenties, gebaseerd op hoe relevant en bruikbaar ze zijn voor de zoeker.
Waar kijkt Google naar?
- Hoe goed je advertentie aansluit op het zoekwoord
- De klikfrequentie (CTR)
- Hoe goed je landingspagina past bij de advertentie
Volgens Google is het een indicatie om je op weg te helpen en te laten weten hoe goed je advertentie is vergeleken met jouw concurrenten.